Det finns massor av bra texter om kost och kostråd, problemet är att det finns nästan lika många vilseledande texter. Texter som tar sig friheten att skarva på sanningen, gärna kombinerat med en saftig retorik, då blir det lätt tokigt! För mat är verkligen ett känsloladdat ämne, där åsikterna haglar vilt. Det mesta av punkterna och poängerna som tas upp i det här inlägget har redan behandlas av vassare pennor än min. Men min förhoppning är att denna texten kan fungera som en karta för er som vill bli bättre på att navigera i kostdjungeln och inkörsport till mer bra läsning.

För som ni säkert vet brinner vi på PT-STUDION VARBERG verkligen för träning men vi tycker mat och kostråd är minst lika spännande. Vid sidan av jobbet studerar jag kostvetenskap på Göteborgs universitet och även Emelie har ett brinnande intresse för kostbiten. Varje vecka träffar vi människor som vill gå ner eller upp i vikt eller bara trimma beachprofilen och då spelar kosten en verkligt stor roll. Därför tänkte jag nu dela med mig av några tips och erfarenheter för dig som vill förändra din kosthållning.

Jag vill börja med att understryka att jag är fullt medveten om att kostförändringar kan vara komplext och svårt, annars hade vi inte haft problem med övervikt, fetma, ätstörningar och uteblivna resultat. Utöver den egna personliga hälsan och välmåendet finns det många andra viktiga aspekter att ta i beaktande så som miljö, arbetsförhållande och så vidare. Med detta sagt ber jag om ursäkt om den här texten känns förenklande och raljerande.

Ni som känner mig vet att jag tycker om att ha ett tydligt vetenskapligt perspektiv med tydliga referenser. Anekdoter och argument som uttrycker ”det funkar för mig” etc kan såklart vara väldigt inspirerande, spännande och en ingång till fördjupning. Däremot är argumentet inget tillräckligt belägg för att det verkligen är så. Vi vet att att människor har ganska dålig insikt om vad som faktiskt hamnar i magen. Vid kostregistreringar är överrapportering, underrapportering och felrapportering är snarare regel än undantag.

Så när din kompis eller kollega har lösningen på alla problem och börjar övertalningskampanjen med ”jag tycker”, eller ”det här funkar för för alla”  så dra öronen åt dig, var extra kritisk och våga ställa följdfrågor.

Vi börjar med några punkter som kan vara väl värda att fundera över om du vill göra en förändring. Dessa råd grundar sig främst i erfarenheter från utmaningar som människor vi träffar vittnar, dvs inga snygga referenser eller empiriska studier. Så det här får du ta med en nypa salt. Mycket har du säkert hört innan och det mesta angränsar till sunt förnuft.

– VARFÖR? (du kommer att aldrig lyckas göra en förändring om du inte har funderat på detta)

-PLANERA DIN DAG (matsedlar, matlådor gör det så mycket lättare)

-SLUTA SLENTRIANÄT (visst är det lätt att gå att småäta massa godsaker?)

-KÄLLKRITIK (lär dig skilja kunskap och foliehattar, mer om det längre ner)

-FOKUSERA PÅ RÄTT SAKER (du ska ha en väldigt bra kosthållning om du behöver fundera över huruvida du ska äta ett eller två ägg om dagen. Börja istället med att ta bort det uppenbara skräpet.

 

Vad ska man äta då?

Nu kommer hemligheten!!

Och jag tänker verkligen inte försöka uppfinna hjulet på nytt, den kunskapen besitter inte jag. Utan refererar istället kort och gott till NNR (nordiska närings rekommendationer) med risk för att låta som en tråkmåns. Det är nämligen inget fel på våra ”vanliga kostråd”,  tvärtom är de framtagna av experter och bygger på empirisk vetenskap. HÄR kommer en länk till en sammanfattning av kostråden.

Orkar du inte läsa länken bjuder jag på en extremt kort sammanfattning:

-500g frukt och grönt om dagen

-Fisk/skaldjur 2-3 ggr vecka

-Max 500g rött kött/vecka.

-Mer fleromättat fett/enkelomättat fett (fet fisk, rapsolja osv)

Minska mängden mättat fett – max10 E% (Smör, kött, kakor osv)

Minska mängden tillsatt socker – max 10E%

Fibrer (25-35g/dag)

Finns det tillfällen då man kan/bör frångå från NNR:s kostråd?

Om vi utgår från vanliga friska människor, så finns det några få undantag där du med fördel kan behöva ändra tankesättet en aning.

Elitidrottare då råder jag att du läser vad SOK rekommenderar på sin hemsida: SOK REKOMMENDATIONER

Är din plan att maximera muskeltillväxten eller snabba på din viktnedgång genom att hamna på ett rejält energiunderskott, finns det goda belägg att för att öka proteinintaget något. Men du bör fortfarande utgå från NNR. Jag lovar att återkomma med en mer utförlig texter om viktnedgång, deff och prestation snart.

SÅ VAD ÄR PROBLEMET?

Jo vi är dåliga på att följa kostråd, vill du läsa mer om den problematiken tryck HÄR

ÅSIKTER OCH FAKTA ÄR INTE SAMMA SAK (och alla åsikter är inte lika mycket värda)

Foliehattar och självutnämnda experter kastar ofta skit på våra kostråd och hänvisar till egna anekdoter, produkter eller pseudovetenskap. Ofta beror detta kort och gott på kunskapsbrist. Mat är känsligt och personligt, vilket skapar en konstig förvirring. Låt säga att du är på sjukhuset och doktorn säger att du har fått diabetes, då antar du troligtvis att läkaren har koll på läget och gör som vederbörande säger, inte sant?  MEN ofta när det kommer till kost, så kan vilken hantverkare/dagisfröken/bloggare fnysa åt nutritionister och dietisters kunskap.

Den här texten går verkligen att göra hur lång som helst.

Men kort och gott, skapa en bra grund så finns det plats för  variation och godsaker!

Till slut vill jag bara tacka Hanna för hon ville agera faktagranskare och språkpolis.