Hur ofta har man inte hört de påståendena kring olika livsmedel?

Men är det så enkelt att bara dela in de i nyttigt eller onyttigt?

Rent krasst går det inte att dela in det i onyttigt eller nyttigt, livsmedel innehåller två kombinationer av:

◌ Energirikt

◌ Näringsrikt

◌ Energifattigt

◌ Näringsfattigt

Ingen av dessa kategorier behöver uteslutas, men det är bra att vara medveten om att livsmedel både kan vara energirika och näringsrika.

Energirikt & näringsrikt

Olika typer av nötter, avokado, oljor osv är energirika och näringsrika. Detta innebär att vi inte ska stirra oss blinda på att något är energirikt och ta bort det för då kan man missa viktig näring.

Energifattigt & Näringsrikt

Frukt, grönsaker och rutfrukter är näringsrika och de innehåller lite energi.

– Energifattigt & Näringsfattigt

Livsmedel som innehåller sötningsmedel av olika slag är både energifattiga och näringsfattiga

Energirikt & näringsfattigt

Godis, kakor, bullar osv är livsmedel som inte förser dig med någon näring men de förser dig med energi. Ska du aldrig äta godis? Vill du inte äta godis, så gör inte det för du missar inga viktiga vitaminer och mineraler. Vill du äta godis kan du göra det, men det ger dig ingen näring utan bara energi och säkerligen njutning för att du tycker det är gott. Kom ihåg att ett energiöverskott – alltså för mycket energi – kan leda till viktuppgång.

Vill du äta ur denna kategori kombinera den då med att ha en god grund av näringsrika livsmedel och ”toppa” med livsmedel som är energirika & näringsfattiga !