Ditt träningsresultat hänger inte på dina övningar!

Övningar, övningar och ännu mera övningar folk älskar verkligen övningar. Men det finns någonting annat som är mycket viktigare för dina träningsresultat , en plan för tydlig progression!

Missförstå mig inte nu det är jättekul och nyttigt att variera sina övningsval på gymmet. Men varje vecka händer att jag träffar människor på gymmet som säger sig behöva nya övningar för att ”det inte händer något längre. Och nästan aldrig är lösningen för ett bättre träningsresultat att kasta in en 14:e variant av bröstpress…

Varför då?

Våra muskler reagerar nämligen på belastning. Hur tung du lyfter, hur ofta du lyfter och hur mycket det lyfter. Om du lyfter en viktplatta, i kabelmaskin eller hantlar verkar däremot spela mindre roll… När duktiga Atleter och tränare pratar om att ”chocka kroppen” eller variera sin träning. Så upplever jag att många missförstår detta för att detta handlar om övningar och inte främst belastning. Här tror jag att många glada motionärer trampar snett.

Så vad är då problemet?

Problemet för många som inte är nöjda med sitt träningsresultat är att de fastnat i 3×10 träsket. Ofta reflekterar man knappt över att man lyfter samma vikt på samma sätt vecka efter vecka… Helt utan progression och ökning.

Lösningen?

För att få fart på dina träningsresultat behöver du en plan för utveckling och progression. Duktiga idrottare och gymfreaks med höga ambitioner har ofta en tydlig tidskrävande, detaljerad och långtgående plan för sin träning. MEN det behöver givetvis inte vara så avancerat för dig som känner att dina träningsresultat tar lite för god tid på sig. Har du ingen plan alls i nuläget kring din träningsbelastning kommer det göra guld för dina träningsresultat att bara ha en liten plan kring progressionen. Du kommer långt med bara se till att ditt träningsprogram innehåller en tanke för belastningen och inte bara övningarna. Det finns såklart oräkneligt många bra varianter och exempel för att lyckas med detta. Det viktigaste är att din plan matchar din målsättning och dina förutsättningar. För givetvis ska den som levt för gymmet i 10år och den som precis börjat lyfta lite skrot inte ha samma träningsplan. Men både grupperna behöver en plan!

Hur gör man i praktiken?

Du behöver inte uppfunna hjulet på nytt utan det finns mängder med bra träningsprogram. En personlig favorit för den som fastnat i 3×10 träsket är en personlig lightvariant av styrkelabbets minimalistiska program. Håll tillgodo!

 Recept i korthet på Jonathans light version av styrkelabbets minimalistiska program.

  • Välj 2 övningar/ pass (förslagvis 1drag + 1press) och gör följande

  • 1st svintungt set x 3-6reps (Så tung du kan)

  • 4st set x 10-12reps (Så tung du kan)

Satsa på att höja vikten lite varje pass/vecka.

Fyll på med ett par assistansövningar/ pass och du är hemma.

För dig som vill läsa styrkelabbets variant  i sin helhet tryck HÄR. 

 

Behöver du hjälp med din träning så finns vi på PT-STUDION VARBERG här för dig. Läs mer om oss  HÄR.